lördag 8 december 2012

Lucka 8

Joy to the world
Isaac Watts, en engelsk psalmdiktare skrev texten till denna sång i början av 1700-talet, baserad på den 98:e psalmen i Psaltaren. Musiken skrevs enligt Wikipedia inte av Händel, som många tror på grund av att vissa delar påminner om delar av Händels Messias. Istället var det Lowell Mason som tonsatte den 1839.

Det känns som om jag alltid har tyckt om denna sång, men jag tror att jag egentligen fastnade för den under gymnasietiden. Den är pampig och glädjefylld.

Här kan du lyssna på en rätt läcker version, Michael Bolton sjunger tillsammans med Placido Domingo och Ying Huang på en julkonsert i Wien . I klippet står det att det är Händel som tonsatt den. Rätt eller fel?


Jag försökte hitta en bra gospelvariant av den för jag tror det var som gospel jag hörde den när jag blev förtjust i den. Kanske med Örebrokören Joybells? Jag hittade ett klipp med Mariah Carey och en gospelkör:


Det är svårt att välja version av sångerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar