lördag 22 december 2012

Gå ut med julen

"Gå ut med julen", är det ett uttryck ni använder er av? När jag var liten och vi fick korta spontanbesök under julen så fick jag gå och hämta marsipanburken (det var det julgodis vi alltid gjorde) och bjuda gästerna på så att de inte skulle gå ut med julen. Spontanbesöken kunde till exempel vara nåt av mina vuxna syskon som kom för att titta på vår julgran eller på julafton Tomten. När vi tittade in hos min syster eller bror, kanske lämnade några julklappar eller tittade på granen så blev vi naturligtvis bjudna på något vi också, så vi inte skulle gå ut med julen. Andra gäster var kanske bjudna till oss för att fika eller äta mat naturligtvis, men det här var just de där korta besöken, när man vanligtvis inte bjuder på något, där det just under julen var viktigt att bjuda på något. Ja, så gör vi fortfarande, ingen får ju gå ut med julen.
Jag har aldrig hört andra än min släkt använda uttrycket, men stötte på det här om dagen på Wikipedia. Jag har nu lärt mig att folk förr var extra givmilda i juletid eftersom de fick vila från vardagsslitet och för en gångs skull hade ett överflöd av mat och dryck. De fattiga visade man särskild omsorg om. Det var viktigt att alla som besökte ett hem bjöds på något så de inte gick ut med julen, vilket betydde att julefriden inte skulle infinna sig i hemmet och att olyckor kunde drabba den ogästvänliga familjen.
Självklart fortsätter jag bjuda besökare på något, så de inte går ut med julen. Tänk om julefriden inte skulle infinna sig!

Bjuder på en julbild på mig (vänd mot kameran) och från vänster min syster, min bror, min morbror, min bonusmormor och min pappa! På bordet står, då som nu, Hammars julmust!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar