måndag 24 december 2012

Lucka 24

God Jul, kära bloggläsare! Hoppas du får en alldeles underbar julafton som uppfyller alla dina förväntningar. Och om inte, att du ändå får en bra dag! Jag passar på att önska dig det nu för det här kan bli dagens enda inlägg. Idag kan det hända att jag har lite annat för mig än att blogga.

Adams julsång (O helga natt)
Detta måste bli dagens sång. Jag ryser när jag hör den (på ett positivt sätt, alltså). Pampigt, mäktigt! Den här sången kräver en duktig sångare, den där höga tonen på slutet är till exempel inte helt lätt att sätta. Tommy Körberg gör den riktigt bra tycker jag.



Sången är från början en fransk julsång, skriven av Adolphe Adam 1847. Orginaltexten skrevs av Placide Cappeau, en fransk vinhandlare som brukade skriva dikter och som blev ombedd av sin präst att skriva en julsång.

Den engelska versionen måste ni ju också få en chans att höra, här med Josh Groban och en video från "den första julen". Jag kan inte hjälpa det, jag blir gripen.

 
 
God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar