torsdag 13 december 2012

Lucka 13

Natten går tunga fjät

Idag kan jag väl knappast välja något annat än en luciasång. Här är en inte helt perfekt inspelning från slutet (?) av ett luciaframträdande i Globen.

Jag tycker det är så tråkigt att barnen i skolan och förskolan får lära sig versionen "Ute är mörkt och kallt". Texten är så torftig i den.

Min relation till luciasången och luciatåg? Jag har sjungit i ett antal luciatåg och det har jag tyckt mycket om. På "lekis" var jag Lucia, i femman var jag tärna och läste vers. Sen har jag i flera år varit med och lussat vid den lokala Rotaryföreningens julbord, en gång var jag lucia där. Jag lussade med skolkören under högstadiet och gymnasiet och med en annan kör jag var med i under en innebandycup/luciavaka, ett antal år i rad. Även där var jag Lucia vid ett tillfälle.

Nu var det länge sedan, nu för tiden är det barnens luciatåg jag tittar på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar